fredag 25 januari 2013

Finjasjön Januari 2013

Finjasjön januari 2013

Så var det äntligen dags för ett vinterförsök efter Finjasjöns gösar.
Isen hade nyligen lagt sig och väderförutsättningarna verkade lovande.
Mörtar införskaffade hos Fiskedags och nya tackel var ihopknåpade. Med andra ord, vi var taggade.´
 
 
 
Efter en frisk promenad på en snöpudrad is var vi så framme enligt GPS.ens markör. Här brukar det ge en och annan gös. Framför allt ganska stora. Ett hundra tal meter från vår plats drog Jerry sin personbästa gös förra året under full storm.



Mina infästningar av linan nuförtiden när det gäller gösfiske är enklast möjliga. ett gummiband på linan och sen hänger jag bara upp den på vippan. Minsta möjliga motstånd gillar jag.
 


Dagen förflöt ganska lungt med några fällningar i mellanåt. Vissa var väldigt försiktiga och troligtvis gösar som drog i mörtarna. Vi fick bara en konstaterad kontakt med gös under dagen. En gös på ca 3 kg som klev av i hålet och simmade lungt tillbaka.

Dagens resultat blev ett antal gäddor. Tre till mig och tre till Jerry. Två av dem låg på ca 4,5 - 5 kg.



Fick prövat den nya gasolgrillen också. Smart och funktionell, men visst.... gasolgrill kan alldrig ersätta kolgrill och dess smak. Dessutom så tappar gasolgrillen effekt vid så här låga temperaturer men annars tror jag mycket på denna grill. Super.
 

Fick testat min ombyggnad av den batteridrivna syrepumpen också. Kanonombyggnad.
Jag hade en batteridriven pump med DC uttag på 12 V så jag tog helt enkelt ett 12 V MCbatteri och kopplade in det.
Räckte hela dagen och det gav mångdubbelt bättre luftflöde än med det vanligtvis 9V batteriet som det ska vara till den.
 

Har alldrig haft så pigga betesfiskar.


Jerry fick avsluta med en vacker gädda på ca 4,5-5 kg.


Nöjda med en skön adg på isen packade vi ihop och begav oss hem och som vanligt smiddes det nya planer för kommande helger :-)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar