onsdag 19 maj 2010

Torsken är tillbaka..... Ön Limhamn 9 maj 2010

Torsken är tillbaka...

Nu har det hänt det som man inte trodde skulle hända.
Torsken har kommit tillbaka på kusten.

Vi är många som minns det extremt goda torskfisket på sjuttiotalet och under första hälften av åttiotalet som totalhavererade på grund av kraftigt försämmrade miljöbetingelser och ohämmat överfiske.
Detta året har bjudit på en extremt god tillgång på torsk i södra öresund och den senaste tiden har det varit möjligt att fånga dem från kusten också.
De senaste årens kraftiga årskullar börjar nu synas bland fångsterna även om det mestadels rör sig mindre torsk runt 45-50 cm och från kusten ligger det mycket fisk frn 30 cm.
Redan 45 cm, som är den lagliga gränsen tycker jag är försmå för att de skulle vara godkännda....
Herregud de har ju inte ens hunnit leka en enda gång.... Snacka om att ta av kapitalet och inte av räntan.

Nu spelar det ingen större roll för kustfisket efter dem då de i alla fall på ön faller offer för mindre nogräknade fiskare. Man blir väldigt beklämd när man ser hur det går till där ute.
De flesta som står där ute behåller allt och när jag släppte tillbaka den ena efter den andra torsken
så stod vissa och idiotförklarade mig och menade att de kunde ta hand om dem...
Kände att jag gjorde en god gärning och räddade några torskar från att bli ihjälslagna i alla fall.

Nästa gång ska jag tippsa polisen om att göra en kontroll där ute....
Man blir så trött av att se hur många behandlar fisken. Returnerade torskar får sig ofta en luftut via ett högt underhanskast som avslutas i ett magplask... Suck....
Ryckfisket efter horngädda är också utbrett och mängder av horngädda ligger oanvända bland stenarna.

Bara dumpade... till ingen nytta.

Konstigt att ingen har reagerat på det då det annars har varit en sådan debatt om ryckfiske efter torsk.. men horngäddan är väl för lite värd så det spelar ingen roll ??

Javisst ja.... hur gick det för mig då.
Jo på några timmars fiske fick jag 13 torskar, 3 öringar och några näbbisar.


Den välkända turfiskebåte Pelle på väg ut för torskfiske efter att ha legat vid kaj en länge period.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar